Η Μαρία Πατέρα φοίτησε στο Βέλγιο (Université Catholique de Louvain) και στη Γαλλία (Ecole Pratique des Hautes Etudes, Παρίσι), όπου και εκπόνησε τη διδακτορική διατριβή της. Είναι μέλος του ερευνητικού κέντρου ANHIMA (Anthropologie et histoire des mondes anciens), του ερευνητικού προγράμματος Efficacy of Ritual in the Ancient World: Terminology, Concepts, and Contexts, και των επιστημονικών επιτροπών των περιοδικών Asdiwal, Revue genevoise d’anthropologie et d’histoire des religions και I Quaderni del Ramo d’Oro. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην κοινωνική, θρησκευτική και πολιτισμική ιστορία της αρχαίας Ελλάδας, με έμφαση στην ιστορία των συναισθημάτων. Στις δημοσιεύσεις της έχει ασχοληθεί με ποικίλα θέματα (δοξασίες και δεισιδαιμονίες, φόβος και φόβητρα, μαντική, ενδυμασία, τελετουργίες).
Δημοσιεύσεις
Βιβλία
Maria Patera, Stavros Perentidis & Jenny Wallensten (επιμ.), La Peur chez les Grecs. Usages et représentations de l’Antiquité à l’ère chrétienne, Ρεν, Presses universitaires de Rennes, συλλ. Histoire, 2023.
Maria Patera, Figures grecques de l’épouvante de l’antiquité au présent. Peurs enfantines et adultes, Λέιντεν – Βοστώνη, Brill, συλλ. Mnemosyne Supplements 376, 2015.
Άρθρα
Usages et implications du terme kolpos: entre corps, vêtement, geste et émotion», στο: H. Frielinghaus, J. Stroszeck & A. Sieverling (επιμ.), Textilien im antiken Griechenland: Produktion, Gestaltung, Gebrauch und Konnotation, συλλ. Beiträge zur Archäologie Griechenlands 8 (υπό δημοσίευση).
«La peur chez les Grecs, remarques introductives», στο M. Patera, St. Perentidis & J. Wallensten (επιμ.), La Peur chez les Grecs.Usages et représentations de l’Antiquité à l’ère chrétienne, Ρεν, Presses universitaires de Rennes, συλλ. Histoire, 2023, σ. 15-26.
«Représentations grecques de la "superstition": gestes et concepts liés à la peur des dieux», στο M. Patera, St. Perentidis & J. Wallensten (επιμ.), La Peur chez les Grecs.Usages et représentations de l’Antiquité à l’ère chrétienne, Ρεν, Presses universitaires de Rennes, συλλ. Histoire, 2023, σ. 131-142.
«Gorgone», στο L. Bodiou & V. Mehl (επιμ.), Dictionnaire du corps dans l’antiquité, Ρεν, Presses universitaires de Rennes, συλλ. Histoire, 2019, σ. 287-288.
«Laideur», στο L. Bodiou & V. Mehl (επιμ.), Dictionnaire du corps dans l’antiquité, Ρεν, Presses universitaires de Rennes, συλλ. Histoire, 2019, σ. 351-354.
M. Patera, «Les usages rituels d’une plante médicinale: à propos de la scille», στο A. Gartziou-Tatti & A. Zografou (επιμ.), Des dieux et des plantes. Monde végétal et religion en Grèce ancienne, Λιέγη, Presses universitaires de Liège, συλλ. Kernos suppl. 34, 2019, σ. 201-219.
«Reflections on the discourse of fear in Greek sources», στο A. Chaniotis & P. Ducrey (επιμ.), Unveiling Emotions II. Emotions in Greece and Rome: Texts, Images, Material Culture, Στουτγάρδη, Franz Stener Verlag, συλλ. HABES 55, 2013, σ. 109-134.
«Le corbeau : un signe dans le monde grec», στο St. Georgoudi, R. Koch-Piettre & Fr. Schmidt (επιμ.), La raison des signes. Présages, rites, destin dans les sociétés de la Méditerranée ancienne, Λέιντεν – Βοστώνη, Brill, συλλ. RGRW 174, 2012, σ. 157-175.
«Ritual Dress Regulations in Greek Inscriptions of the Hellenistic and Roman Periods», στο S. Schrenk, K. Vössing & M. Tellenbach (επιμ.), Kleidung und Identität in religiösen Kontexten der römischen Kaiserzeit, Μάνχαϊμ, Publikationen der Reiss-Engelhorn Museen 47, συλλ. Mannheimer Geschichtsblätter Sonderveröffentlichung 4, 2012, σ. 35-46.
«Problèmes de la terminologie grecque de la broderie: recherche sur une aporie», στο I. Tzachili & E. Zimi (επιμ.),Textiles and Dress in Greece and the Roman East: A Technological and Social Approach, Αθήνα, Εκδόσεις Τα πράγματα, 2012, σ. 117-130.
«Alastores et elasteroi: à propos de la loi sacrée de Sélinonte», Mètis,n.s. 8, 2010, σ. 277-308.
«Exorcismes et phylactères byzantins: écrire, énoncer les noms du démon», Cahiers Mondes Anciens, 1, 2009, http://mondesanciens. revues.org/index139.html.
«Gylou, démon et sorcière du monde byzantin au monde néo-grec», Revue des Etudes Byzantines, 64/65, 2006/2007, σ. 311-327.
Comment effrayer les enfants: le cas de Mormô/Mormolukê et du mormolukeion», Kernos, 18, 2005, σ. 371-390.
«Les rites d’extraction des plantes dans l’antiquité. Magie, botanique et religion. L’exemple de la mandragore», Revue des Archéologues et des Historiens d'Art de Louvain, 27, 1994, σ. 21-34.
Άλλες δημοσιεύσεις
Μετάφραση από τα γαλλικά στα ελληνικά: Ph. Borgeaud, La pensée européenne des religions, Παρίσι, Seuil, 2021 (υπό δημοσίευση).
Μετάφραση (από τα αγγλικά στα γαλλικά): A. Chaniotis, «Gérer la peur collective dans le monde grec», στο: M. Patera, St. Perentidis & J. Wallensten (επιμ.), La Peur chez les Grecs.Usages et représentations de l’Antiquité à l’ère chrétienne, Ρεν, Presses universitaires de Rennes, συλλ. Histoire, 2023, σ. 199-211.
Επιστημονική επιμέλεια μετάφρασης: Robert Parker, Οι ελληνικοί θεοί πέρα από την Ελλάδα. Ονόματα, χαρακτήρες, μεταμορφώσεις, μτφρ. Π. Σουλτάνης, επιμ. Μ. Πατέρα, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2021.
Βιβλιοκρισίες
E. Chepel, Laughter for the Gods. Ritual in Old Comedy, Λιέγη, Presses Universitaires de Liège, συλλ. Kernos suppl. 35, 2020, στο Asdiwal, Revue genevoise d’anthropologie et d’histoire des religions 16, 2021, σ. 160-162.
D. Fabiano, Senza Paradiso. Miti e credenze sull’aldilà greco, Μπολόνια, Il Mulino, 2019, στο Archives de sciences sociales des religions 192, 2020, σ. 200-202.
E.J. Håland, Greek Festivals, Modern and Ancient: A Comparison of Female and Male Values, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2017, στο Journal of Hellenic Studies 139, 2019, σ. 264-265.
P. Bonnechere & R. Gagné (επιμ.), Sacrifices humains. Perspectives croisées et représentations – Human Sacrifice. Cross-cultural Perspectives and Representations, Λιέγη, Presses Universitaires de Liège, 2013, στο Mnemosyne 67, 2014, σ. 1043-1046.
Ε. Καρακάντζα, Αρχαίοι Ελληνικοί Μύθοι. Ο θεωρητικός λόγος του 20ού αι. για τη φύση και την ερμηνεία τους, Αθήνα, Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2004, στο Agora, LescomptesrendusdeGaia, 5, 2013, σ. 45-48 (http://agora.xtek.fr).
Α. Ζερβού, Το παιχνίδι της ποιητικής δημιουργίας στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια, Αθήνα, Ινστιτούτο του βιβλίου – Α. Καρδαμίτσα, 2003, στο Agora, LescomptesrendusdeGaia, 5, 2013, σ. 81-83 (http://agora.xtek.fr).
Ν.Π. Μπεζαντάκος, Χ.Κ. Τσαγγάλης (επιμ.), Μουσάων αρχώμεθα, ο Ησίοδος και η αρχαϊκή επική ποίηση, Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2006, στο Agora, LescomptesrendusdeGaia, 3, 2010, σ. 69-70 (http://agora.xtek.fr).
Μ. Χριστόπουλος, ΌψειςτηςΕλένηςστοέποςκαιστοδράμα,Views of Helen in Epic and Drama, Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2006, στο Agora, Les comptes rendus de Gaia, 2, 2009 (http://agora.xtek.fr).
M.-C. Amouretti και G. Comet (επιμ.), Des hommes et des plantes. Plantes méditerranéennes, vocabulaire et usages anciens, Aix-en-Provence, Publications de l’Université de Provence, 1993, στο Revue des Archéologues et des Historiens d'Art de Louvain, 19, 1996, σ. 122.
M.-C. Amouretti και G. Comet (επιμ.), La transmission des connaissances techniques, Aix-en-Provence, Publications de l’Université de Provence, 1995, στο Revue des Archéologues et des Historiens d'Art de Louvain, 19, 1996, σ. 123.
G. Maggiulli, Incipiant silvae cum primum surgere. Mondo vegetale e nomenclatura della flora di Virgilio, Ρώμη, Gruppo Editoriale Internazionale, 1995, στο Revue des Archéologues et des Historiens d'Art de Louvain, 19, 1996, σ. 130-131.
E. Panofsky, Le codex Huygens et la théorie de l’art de Léonard de Vinci, μτφρ. D. Arasse, Παρίσι, Flammarion, 1996, στο Revue des Archéologues et des Historiens d'Art de Louvain, 19, 1996, σ. 165-166.